T5 je fajn traktor

18. 07. 2016 , Ing. Aleš Petr

Veľmi obľúbený rad traktorov stredného výkonu pod označením T5 prešla zásadným face-liftom, lepšie povedané zásadným prepracovaním. Aj napriek tomu, že sme mali jeden z prvých vyrobených kusov v expozícii už na výstave Techagro, z pohľadu komunikácie bol rad T5 zatienený novinkami vo vyšších výkonových segmentoch. Značka New Holland totiž súčasne predstavovala face-lift pri modeloch T7, zbrusu nový model T7 Heavy Duty a potom traktory T8 SmartTrax s polopásovými podvozkami. To si rad T5 určite nezaslúži, pretože ide o skutočne fajn traktor. Rád by som túto nespravodlivosť následujúcim článkom odčinil.

Spravidla sa pri inovovaných traktoroch začína tým, čo je nové. Tu si toto zažité pravidlo dovolím opustiť a začnem tým, čo zostalo rovnaké, pretože to bude oveľa rýchlejšie. Rovnaká teda zostala kabína. Obsluha má pre svoju prácu k dispozícii šesťstĺpikovú výborne ergonomicky riešenú kabínu o objeme krásnych 2,05 metra štvorcového s presklennou plochou 5,3 metrov štvorcových. Úroveň hluku, respektíve ticha, pri práci je iba 74 dBa. V kabíne je tiež pohodlná sedačka s bezpečnostným pásom pre spolujazdca. Ani kabíne sa však inovácie nevyhli. Je osadená novými LED svetlami so svietivosťou 15 600 Lumenov, čo je 2,5 x viac než klasický variant s halogénovými svetlami. V súlade s modernými trendami je traktor pripravený na navigačné systémy, automatické riadenie a inštaláciu rôznych monitorov. Pre ovládanie čelného nakladača máte k dispozícii elektrohydraulický joystick, ktorý je teraz doplnený tiež o tlačítka pre ovládanie prevodovky – v rámci skupiny prevodov tak môžete radiť 4 rýchlosti bez nutnosti zošliapnutia spojky. Čerešničkou na torte sú novo-riešené zrkadlá a stierač.

Teraz sa pozrime na srdce traktora T5, ktoré tepe v rytme Tier 4B. New Holland Agriculture pred zhruba piatimi rokmi predstavil jasnú stratégiu pre plnenie emisných limitov. Traktory do 110 koní sú osadzované motormi s EGR, nad túto hranicu potom iba s SCR. Táto stratégia platí aj naďalej. New Holland svojich zákazníkov nezavádza ľúbostnými heslami, ktoré časom aj tak prestanú platiť, tak ako pri niektorých konkurentoch. Motor s EGR je pre menšie stroje zvolený preto, že má všeobecne menšie nároky na zástavbový priestor (klasický SCR katalyzátor je jednoducho veľká bedňa), čo je pri kompaktných traktoroch dôležitý parameter, zároveň menej výkonné stroje nepotrebujú motor s veľkým objemom. S rastom objemu motora totiž geometricky narastajú nároky na chladenie recyklovaných plynov, ktoré sa u EGR vracajú späť do motora. Ako teda motor F5C s emisnou normou Tier4B funguje? Jedná sa o štvorvalcový motor s objemom 3,4 litra s elektronicky riadeným vstrekovaním CommonRail so štyrmi ventilmi na valec (oproti dvom ventilom pri predchádzajúcej generácie). Do motora je pomocou EGR prisávané len znížené množstvo recyklovaných plynov, maximálne 10 % voči 15 – 25 %, ktoré sú bežné pri modeloch konkurencie. To spolu so zníženým obsahom motora znižuje nároky na chladenie recyklovaných plynov a tým aj na spotrebu paliva. Pretože motor prisáva len obmedzené množstvo spalín, znižuje sa len čiastočne teplota horenia a nevzniká tak veľké množstvo sadzí (pevných častíc). Preto do systému NIE JE potrebné zaradiť filter pevných častíc, ktorý „motor dusí“ a vyžaduje regeneráciu,  komplikuje tak prevádzku traktora a zvyšuje prevádzkové náklady stroja. Vzniknuté nadlimitné množstvo NOx je potom dočistené v „ľahkej a kompaktnej“ light verzii SCR. O prísun vzduchu do motora sa stará elektronicky riadené turbo s variabilnou geometriou lopatiek. To je jednoduchý popis technológie. Užívateľom strojov táto technológia prináša v priemere o 6 % vyšší krútiaci moment pri rovnakom výkone (a teda nižšie otáčky motora), o 5 % vyššie prevýšenie krútiaceho momentu (nemusíte toľko radiť) a hlavne je motor vďaka zníženému percentu recyklovaných plynov poznateľne živší a rýchlejšie sa stroj vracia do požadovanej pracovnej rýchlosti – zvládne za deň viac práce. Prakticky potom máte od 1 900 do 2 300 ot./min. konštantný výkon, motor dosahuje rýchlosť 40 km/h pri znížených otáčkach motora (1 970 ot./min.) a k dispozícii máte tiež ekonomické otáčky PTO 1 000 ECO (1 486 ot./min.).      

Na motor logicky nadväzuje prevodovka. Traktory sú osadené osvedčenou prevodovkou ElectroCommand 16 x 16, ktorá tiež vďaka lepším parametrom motora umožňuje pracovať v dvoch automatických režimoch – jednom pre prepravu a druhom pre poľné práce. Zdôrazniť musím systém radenia. T5 má síce „len“ 4 stupne radené pod zaťažením a mnoho konkurenčných strojov je na tom „katalógovo“ úplne rovnako alebo hodne blízko s 3 stupňami, ale dôležitý je systém práce s prevodovkou. U T5 v celom rozsahu pojazdových rýchlostí len raz zošlapnete spojku a aktívne presuniete radiacu páku. Inak potom všetko radíte tlačítkami. Porovnajte si úroveň pracovného komfortu s variantom, kedy máte napríklad 24 rýchlostí rozdelených do 6 skupín. Aby se stroj dostali na maximálnu pojazdovú rýchlosť, musíte teoreticky päť krát zošliapnuť spojku a presunúť radiacu páku. Pokiaľ je traktor T5 v zábere napríklad pri náročnej orbe, pre prechod medzi skupinami môžete jednoducho držať tlačítko radenia a krátko stláčať tlačítko ovládania spojky, preradenie je tak otázkou zlomku sekundy. Pri konkurenčných strojoch musíte zošliapnúť pedál, páku radenie presunúť do neutrálu a následne do požadovanej skupiny a… traktor stojí! A naviac... !! Vďaka funkcii AutoField a AutoTransport, ktorá je obvyklá väčšinou v traktoroch o triedu vyššie, bude teraz prevodovka novej T5 radiť za Vás. Podľa záťaže motora, nie slepo podľa dosiahnutých otáčok, v režime AutoTransport všetkých 8 rýchlostí. Hladko a plynule…

Za jízdní komfort – jednička dvakrát podtržená. To je jediná známka, která nové řadě T5 spravedlivě náleží. Traktory T5 mají k dispozici odpruženou přední nápravu TerraglideTM se zdvihem 80 mm, kterou lze uzamknout v jakékoliv požadované poloze. Pokud tedy potřebujeme, například při orbě vyšší světlost, zvednete si nápravu až nahoru a zamknete ji. Pokud potřebujeme do předních ramen nabrat závaží, které někdo zapomněl dát na paletu, spustíte si nápravu zase dolů a závaží v pohodě naberete. Pro jízdu po silnici necháte nápravu v plovoucí poloze a užíváte si pohodu při jízdě, kterou zajišťují 28 palcové pneumatiky vpředu, 38 palcové pneumatiky vzadu, odpružená přední náprava, odpružená kabina a samozřejmě vzduchem odpružená sedačka. Odpružená náprava na traktorech T5 je ve verzi Heavy Duty s nosností 3 500 kg. To je velmi důležité, pokud uvažujete o agregaci traktoru také s čelním nakladačem. Nosnost nápravy musí odpovídat nosnosti čelního nakladače, jinak jej nemůžete plně využít.  

Se zvyšováním výkonu a krouticího momentu jde ruku v ruce zvětšování zadní nápravy, předního a zadního tříbodového závěsu i zvyšování průtoku čerpadel, abyste mohli lepší parametry spolehlivě využít k náročnější práci. Celý zadek včetně tříbodového závěsu je na pohled bytelnější. Zadní tříbodový závěs zvládne zvednout 5 240 kg na konci ramen a přední 2250 kg. Hydraulika je řešená dvěma čerpadly. Jedno je určené pro řízení, druhé pak pro vnější okruhy, takže můžete řídit a zvedat břemeno na čelním nakladači, aniž by došlo ke vzájemnému ovlivnění. Vedle standardního mechanicky ovládaného čerpadla je k dispozici i elektronicky ovládané čerpadlo Bosch s funkcí Loadsensing a průtokem 84 l/min, takže s T5 můžete používat nejmodernější závěsnou techniku, například rozmetadla Amazone. S nárůstem hmotnosti jednotlivých prvků souvisí i nárůst povolené hmotnosti stroje, která činí 8 000 kg. Vyšší hmotnost traktoru oceníte také při tahových pracích. Navíc řešení uzávěrky diferenciálu vám dává do rukou traktor s opravdovým pohonem všech ČTYŘ kol, ne pouze TŘÍ jak je tomu u všech ostatních konkurentů. V kombinaci s výkonným motorem, flexibilní převodovkou, širokými pneumatikami a zvýšenou hmotností je tedy T5 strojem na pořádnou práci.

Přijďte se přesvědčit. Rádi vám traktory T5 ve všech třech výkonových verzích od 100 do 120 koní předvedeme, protože nová T5 právě dorazila do ČR.



 

V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať:

Kontakt – Poľnohospodárska, stavebná a závesná technika
newholland@agrotecslovensko.sk
+421 907 756 105

Napíšte nám

Vaše osobné údaje budú spracované podľa pravidiel o ochrane osobných údajov.