PREČO SÚ NAVIGÁCIE POTREBNÉ
GPS navigácie sa stávajú bežnou výbavou nielen nových traktorov. Užívatelia aj majitelia strojov si zvykli na výhody, ktoré prináša automatizácia, precízne poľnohospodárstvo (PLM) aj Poľnohospodárstvo 4.0 (telematické systémy).
Medzi najčastejšie výhody GPS navigácií spomenieme:
- minimalizácia prekryvov záberu
- možnosť pracovať za zníženej viditeľnosti (prašnosť, noc)
- zvýšenie komfortu a produktivity práce vďaka automatizácii riadenia
- efektívne využitie vstupov vďaka možnosti automatického sekčného spínania
- mapovanie výnosov a moderné pestovateľské technológie (striptill)
- optimalizácia pohybu strojov
TYPICKÉ SÚČASTI NAVIGÁCIÍ
GPS navigácie sa všeobecne skladajú z hardvéru a softvéru. Medzi hlavné časti hardvéru patrí GPS ANTÉNA a DISPLEJ. Podľa typu implementácie navigačného systému do stroja potom ešte RIADIACA JEDNOTKA NAVIGÁCIE, prípadne komponenty systému ASISTOVANÉHO / AUTOMATICKÉHO RIADENIA. Softvérovú časť systému potom tvoria kódy a licencie, ktoré umožňujú rozšírenie systému za účelom vhodnej montáže do daného stroja.
Iné licencie potrebujeme napríklad pre traktor a iné zase pre samochodný postrekovač. Každý si tak vyberie len to, čo pre svoj stroj a použitie potrebuje. Úroveň presnosti a licencie pre riadenie sa spravidla aktivujú v anténe, automatizačné funkcie ako napríklad ovládanie sekcií postrekovačov či sejacích strojov potom odomykáte v monitore / displeji. Je potrebné zdôrazniť, že rovnaké hardvérové zariadenie sa môže s rôznymi licenciami chovať výrazne rozdielne a nemusí byť kompatibilné (spolupracovať) s inými strojmi a prvkami. Z hľadiska základného rozdelenia systémy rozlišujeme na manuálne GPS navigácie (bez automatického riadenia), ďalej ako systémy tzv. asistovaného riadenia, ktoré fungujú ako úplne samostatný, na traktore nezávislý systém, ktorý priamo nezasahuje do zástavby vozidla, alebo môže byť navigačný systém kompletne integrovaný do hydraulického systému a konštrukcie traktora.
UROBTE SI JASNO
Aby ste sa mohli rozumne rozhodnúť, ktorý variant zvoliť, odporúčajú naši špecialisti odpovedať si na následujúce otázky:
- Plánujete riadiť podľa navigácie manuálne (navigačný displej zobrazuje šípky, kam máte točiť volantom/vozidlom a vy dávate pokyny) alebo budete využívať asistované riadenie?
- Budete navigáciu prenášať medzi viacerými strojmi alebo bude len na jednom?
- Zvažujete finálne riešenie pre navigáciu alebo uvažujete do budúcna o jeho rozšírení o ďalšie funkcie?
- Pri akých pracovných rýchlostiach budete navigáciu používať?
- Kde a ako budete získavať mapy pozemkov/aplikačné mapy, ako ich plánujete prenášať?
- Akú vysokú presnosť od navigácie vyžadujete, budete pracovať na svahoch?
- Aké typické práce budete s navigáciou vykonávať, (jazda vzad, plazivé rýchlosti, atď.)?
- Akú uhlopriečku navigačného displeja požadujete?
- Aký máte na investíciu rozpočet?
DO AKEJ TECHNIKY JE MOŽNÉ NAVIGÁCIU OSADIŤ
Mnohých z vás asi zaskočilo, že sa medzi hlavnými otázkami neobjavuje typ a výbava traktora. Áno je to správne. Navigáciu je možné namontovať na traktor akéhokoľvek veku a výbavy, respektíve sa ani nemusí jednať len o traktor, ale aj ľubovoľný samochodný stroj. Navigácia si nájde uplatnenie aj na kombajnoch, rezačkách a samochodných postrekovačoch atď.
Majte však na pamäti, že desať rokov starý stroj s tisícami motohodín a vôľou v čapoch kolies nikdy nemôže dosahovať maximálne možné presnosti navigácie.
Pokiaľ máte na farme viac strojov, je medzi nimi navigáciu prenášať, podľa toho, akú prácu stroj práve vykonáva. Ak máte na farme viac navigácií, stojí za to premyslieť, aká úroveň presnosti je pre jednotlivé antény potrebná. Odomknutá úroveň presnosti v anténe zostáva aj po prenesení na iný stroj, čo ponúka priestor pre úsporu a maximalizáciu efektivity vykonávaných prác.