AGROTEC poľnohospodárska technika Novinky New Holland Čo vlastne možno ešte neviete o novej CR11

Čo vlastne možno ešte neviete o novej CR11

18. 12. 2023 , Ing. Aleš Petr

CR11 posúva dedictvo neprekonateľného radu kombajnov New Holland na ďaľšiu, vyššiu úroveň produktivity.

Nová koncepcia pohonu kombajnu

Hviezdou stánku New Holland na Agritechnike v Hannoveri bola nová vlajková loď kombajnov CR11. Stroj posúva dedictvo vlajkového radu CR, ku ktorému patrí aj svetový rekordman CR10.90, na daľšiu, výrazne vyššiu úroveň produktivity. Ide o úplne nový stroj, ktorý stavia na technológii TwinRotor. V kombajne tak nájdete dva rotory s priemerom 61 cm (namiesto predchádzajúcich 56 cm), charakteristické pre axiálne kombajny New Holland, ktoré ale narástli do dĺžky, a to o zhruba 50% (na súčastných necelých 4 m). Zvyšok kombajnu je výrazne iný, čo preukazuje aj deklarovaný podiel nových dielov, ktorý je 95%. Po otvorení bokov kombajnu bystrého pozorovateľa ihneď zaujme jednoduchosť pohonov. Ubudlo ich až 25%. Inžinieri New Holland otočili motor v kombajne o 90 stupňov, takže osa otáčania kľukového hriadeľa je teraz zhodná s osou otáčania rotorov. Pohonné ústrojenstvo konštruktéri doplnili o dve plynulé prevodovky. Jedna poháňa priamo rotory a vkladací DFR valec, ktorý vyrovnáva hmotu pred rotormi a funguje aj ako ochrana proti vniknutiu kameňov. Druhá prevodovka potom pomocou dlhého kardanu poháňa šikmý dopravník a lištu, ktorá môže dnes dosahovať až 18,3 m šírky záberu. Odpadla tak potreba prenášať výkon na ďalšie jednotky pomocou reťazí. Zostalo len pár remeňov a voľné miesto, ktoré poslúžilo pre zväčšenie šírky sieťovej skrine, a to pri zachovaní maximálnej povolenej šírky na prejazd stroja po európskych cestách. Obrovskou výhodou zapojenia plynulých prevodoviek do pohonu kombajnu je skutočnosť, že je možné ich veľmi jednodušcho a jemne reverzovať. Pokiaľ teda obsluha ide s kombajnom na hrane výkonnosti, čo je žiadúce, a dôjde k zablokovaniu stroja, stačí len stlačiť tlačítko v kabíne a kombajn sa sám vyčistí. Obsluha ani nemusí opustiť komfort kabíny. Ostáva snáď len podotknúť, že kombajnu CR11 dodáva výkon 775 koní šesťnásťlitrový motor Cursor. Vďaka zjednodušeniu pohonov sa spotreba v porovnaní s CR10.90 nezmenila.

Skoro nulové straty

Sieťová skriňa je zásadne prepracovaná, patentovaná a zatiaľ utajovaná. Obchodne sa nazýva Twin Clean a je vybavená dvoma čistiacimi systémami nad sebou, s 2 hornými sitami, 2 spodnými sitami, 2 sadami tlakových senzorov pre meranie zaťaženia sieťovej skrine a dvoma zrnovými dopravníkmi. Úpravy prebehli tiež na vynášacej doske, ktorá má po novom úlohu aj distribuovať vymlátenú hmotu medzi dve horné a dve spodné sitá na základe dát z tlakových senzorov. Táto distribúcia materiálu na sitá umožnila opustiť systém vyrovnávania celej sieťovej skrine pre kompenzáciu náklonu na svahoch a v kombajne tak v prepracovanej podobe využíva tzv. „SmartSieve“ systém vyrovnávania sít, ktorý poznáme z ostatných modelov kombajnov New Holland. Týmto vznikol ďalší priestor pre rozšírenie sít a tým zlepšenie čistiaceho účinku. Viac oficiálnych informácií k dispozícii zatiaľ niet. Sieťová skriňa Twin Clean je úplne automatizovaná, čo zaručuje rovnomerné rozloženie hmoty na sitách, neskutočnú priechodnosť a straty blížiace sa k nule. Čisté zrno putuje do zásobníka s objemom 20.000 litrov. Kombajn môže byť osadený NIR senzorom, ktorý priebežne a automaticky kontroluje kvalitu zberaného zrna. Technici priamo na výstave tiež hovorili o zajujímavej funkcii NIR senzora. Pretože software pozná kvalitu a množstvo zrna v zásobníku, je po jeho naplnení schopný obsluhe poskytnúť informáciu, či ide o kŕmnu alebo potravinársku kvalitu. Podľa toho sa môže rozhodnúť, do ktorého zvozového prostriedku zásobník rýchlosťou 210 l/sec. vyprázdni. Sme zvedaví, keď túto funkciu uvidíme v praxi.

  

  

Pozberové zbytky

Spracovanie popozberových zbytkov má na starosti systém Intellispread, ktorý je vybavený obdobou kamery „GrainCam“ a dvoma radarmi. Obsluha si z kabíny nastaví požadovanú dĺžku nadrtenia slamy a systém automaticky upravuje vytiahnutie protiostria tak, aby slama bola nadrtená podľa zadaného požiadavku. Rozmetanie je kontrolované dvoma radarmi, ktoré sledujú let nadrtenej slamy a upravujú lopatky metača tak, aby bola rovnomerne rozhodená bez ohľadu na vplyv vetra, typ plodiny alebo vlhkost slamy. Konštruktéri prítomní na Agritechnike zdôrazňovali, že nejde o žiadny odhad dopadu slamy, ale skutočne je sledovaný každý kúsok slamy až k jeho dopadu na zem. Pokiaľ slamu nedrtíte, nemajte obavy, jej kvalita zostáva rovnaká ako na predchádzajúcich modeloch CR, takže sa dá ľahko zbierať aj zvinovacími lismi. Takto nás o tom ubezpečoval technik, ktorý v lete s kombajnom CR11 jazdil.

Pohodlie je o automatizácii

Do kabíny sme nemali možnosť nakuknúť, ale nateraz zostáva až na pár nových ovládacích prvkov rovnaká. V skutočnosti, ono už ani nie je moc čo vylepšovať. Kombajn je osadený najnovšou generáciou monitora IntelliView 12, ktorý so sebou prináša všetky výhody telematiky PLM Intelligence. Stroj využíva a zdieľa GPS dáta pre automatickú koordináciu až 6 kombajnov na poli. CR11 vytvára zberové dáta a ukladá ich do zabezpečeného cloudového úložiska. Výnosové mapy môžu býť k dispozícii na úrovni jednotlivých zložiek získaných z NIR senzora. Kombajn samozrejme ponúka aj kompletnú automatizáciu nastavenia mlátiaceho ústrojenstva IntelliSense, ktorá už spoľahlivo pracuje v súčasnej generácii kombajnov CR. Telematika umožňuje mať žatvu a zber úplne pod kontrolou ako z hľadiska kvality zberaného obilia, tak z hľadiska organizácie a kondície využívaného strojového parku. Tu vzniká maximálna produktivita práce a môžete si tak byť istí, že každá koruna investovaná do CR11 sa vám násobne vráti.

  

  

Obutie

Značka New Holland sa vždy snažila čo najmenej zaťažovať prírodné zdroje. Aj CR11 reaguje na trend znižovania utuženia pôdy. Ponúka tak pri modeli CR11 rad širších pásov a väčších pneumatík, aj napriek tomu že hmotnosť stroja narástla len o 2%. Stroj na veľtrhu Agritechnica bol vybavený pneumatikami od spoločnosti Michelin - Cerexbib 2 - rozmer 900/65R46 s priemerom 2,32 m. Ide o spoločný vývoj značiek New Holland a Michelin. Je to prvý krát, kedy takýto rozmer pneumatík je predstavený na kombajne akéhokoľvek typu. Dlhšia stopa pneumatiky a vylepšená trakcia zabezpečujú najmenšie možné utuženie pôdy, ktoré nemá pri zbere obdoby.

Čerešničkou na torte je ikonický, svieži design, ktorý je štýlový a zároveň nadčasový. Plynulosť zberu je na vonkajších paneloch stroja podtrhnutá dynamickým modrým prvkom, ktorý prechádza naprieč karosériou. Pokiaľ teda máte dostatok hektárov pre zber, veľké pôdne celky a výnosy okolo 10 ton/ha, bude vám CR11 so svojou deklarovanou priechodnosťou 130 – 150 ton zrna za hodinu skvelým pomocníkom.

Veríme, že vám v roku 2024 budeme môcť CR11 predstaviť aj v Českej aj v Slovenskej republike.

Agrotec Group: Aleš Petr, Václav Koryčanský a Martin Čala

  

V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať:

Kontakt – Poľnohospodárska, stavebná a závesná technika
newholland@agrotecslovensko.sk
+421 907 756 105

Napíšte nám

Vaše osobné údaje budú spracované podľa pravidiel o ochrane osobných údajov.