Ako sa zrodil New Holland - 1. časť

02. 02. 2023 , Ing. Alžběta Filová

V tomto článku sa dozviete, ako to všetko v roku 1906 začalo a čo všetko tomu predchádzalo. Pripravili sme pre Vás 11. dielnu sériu článkov z histórie zrodu spoločnosti New Holland. Toto je prvý z nich...

Od Bicyklov ku kombajnom

Písal sa rok 1879, keď sa v belgickom Zedelgeme narodil Leon Claeys. Jeho otec Louis prevádzkoval kováreň, ktorej hlavnou pracovnou náplňou bola výroba podkov pre kone. Príležitostne vyrábal a predával tiež jednoduché poľnohospodárske náradie a mimo to vlastnil malú farmu. Život spojený s farmárčením a kováčskou výrobou nebol jednoduchý a všetka práca v kovárňou aj na poli bola spojená s ručnou prácou. Každá ruka, ktorá s touto prácou pomohla, bola prínosom. A tak, keď bolo malému Leonovi 13 rokov, jeho otec rozhodol, že študovania na škole už bolo dosť a tak Leon začal naplno pomáhať v kovárni.

 

Leon Claeys (1879 - 1966)
 

Začiatkom 20. storočia jazdil veľký počet vlámskych robotníkov a častokrát aj farmárov, ktorí mali problém uživiť sa, na leto za prácou do Francúzska. Každú jar opoúšťalo zedelgemskú železničnú stanicu viac než tisícovka mužov. Cez leto tvrdo pracovali a počas chladnej zimy si doma privyrábali mlátením zozbieranej úrody v stodoliach. Bola to špinavá a nezdravá práca. Leon Claeys to videl a už vtedy premýšľal, ako im túto prácu uľahčiť.

Kováreň Louise Claeysa prosperovala, ale jej majiteľ nebol nijako naklonený novinkám. Vyrábal podkovy a poľnohospodárske náradie pre miestnych farmárov a to nechcel meniť. Leon bol jeho pravým opakom. Neustále prichádzal s novými nápadmi a myšlienkami. Tie však nedopadaly na úrodnú pôdu. ,,Pamätaj, že väčšina vynálezcov skončila svoj život v biede," hovorieval Leonovi často jeho otec. Vtedy nemal ani tušenia, že to hovorí budúcemu majiteľovi veľkej továrne na poľnohospodárske stroje.

Začiatkom dvaciateho storočia sa však začanly objavovať nové typy bicyklov. Klasické vysoké koleso bez prevodov začali vytláčať bicykle s dvoma rovnako veľkými kolesami a reťazovým pohonom od pedálov. Leon takýto bicykel veľmi chcel, ale zatiaľ sa mu o ňom mohlo len snívať. Raz sa v kovárni zastavil podivný muž hovoriaci s cudzokrajným prízvukom. Jeho bicykel mal poruchu a potreboval opravu. Leon mal dosť skúseností a potrebné náradie, a tak opravu úspešne zvládol. Ten muž bol Angličan, ktorý v neďalekých Bruggách pracoval ako učiteľ. V ten deň, kedy Leon úspešne opravil svoj prvý bicykel, v ňom začala narastať myšlienka výroby bicyklov.  

Bicykle a mlátiace stroje

V roku 1897 začal Leon Claeys s opravami a neskôr aj s výrobou bicyklov. Úspechy sa dostavily veľmi rýchlo. Medzitým si začal v Bruggách dopĺňať vzdelanie. Počas niekoľkých mesiacov roku 1901 získal výučný kováčsky list.

Hlavným dodávateľom materiálu a náradia pre kovárňu Louisa Claeysa bol pán Roeselare. Pri návštevách kovárne so záujmom pozoroval mladého Leona, ktorý priam priahol po nových poznatkoch. Roeselare mal obchodného partnera v Nemecku, ktorý vyrábal na svoju dobu moderné poľnohospodárske stroje. A tak Leonovi dohodol prax vo firme Jakobi v Hennefe, kde Leon strávil niekoľko mesiacov.

V rocku 1903 sa Leon Claeys vrátil do Zedelgemu a ihneď začal s dovozom jednoduchých mlecích a mlátiacich strojov, ktoré predával miestnym farmárom. Teda nie len predával, ale zabezpečoval aj kompletnú inštaláciu a zaškolil ich aj do používania. Stroje fungovali dobre a Leon Claeys si získal u farmárov dobrú reputáciu.

Leonov otec bol ale stále neprístupný novinkám a na svojej práci nehodlal nič meniť. Situácia tak dospela k nevyhnutnému riešeniu. Leon dostal vyplatený svoj podiel a rozhodol sa podnikať na vlastnú päsť. Vo výrobe bicyklov a mlátiacich strojov videl veľký potenciál.

Priestory pre svoje podnikanie si prenajal neďaleko zedelgemskej železničnej stanice. A aj keď sa v tej dobe preferovala cestná doprava pred železničnou, veľmi sa mu to vyplatilo, a to hlavne v neskorších rokoch.

 

Prvný samojazdný kombajn Claeys MZ

Začiatok firmy Claeys

V roku 1906 sa Leon Claeys oženil s Máriou Denisovou a dátum 22. 5. 1906 môžeme považovať za štart firmy Werkhuizen Leon Claeys. Do tej doby totiž o Leonovej firme žiadne oficiálne záznamy neexistujú.

Začiatkom minulého storočia neboli v Zedelgeme žiadne lokálne zdroje elektrickej energie. A to bol problém hlavne v zimných mesiacoch, kedy bolo potrebné si vo výrobných priestoroch posvietiť. V roku 1909 preto Leon Claeys v Nemecku zakúpil dynamo AEG s výkonom 7 kW. Tento výkon postačoval na to, aby zásobil elektrickou energiou žiarovky v jeho dome, ale hlavne vo výrobnej hale. Pre pohon dynama si Leon vyrobil vlastný motor spaľujúci petrolej. Elektrina bola v tej dobe používaná len vo veľkých mestách, a tak Leonove pokusy s elektrinou vyvolávali v Zedelgeme pozdvihnutie verejnosti, ktorá sa obávala požiaru, explózie a podobných katastróf. Leonovi to však na eláne neuberalo. Na nedôveru ostatných ku svojim novátorskym pokusom bol už zvyknutý.

Firma na výrobu stacionárnych mlátičiek sa úspešne rozvíjala a jej produkty boli na veľmi dobrej úrovni. Skoro neuveritelne znie napríklad to, že v roku 1921 si mlátiaci stroj zakúpila trojica bratov z Veldegemu - Kamiel, Honoré a Oscar Coolsovci, spolu s bratrancom. Po 47 rokoch, teda až do roku 1968, kedy už dominovali samojazdné kombajny, s ňou jazdili po farmách a vykonávali výmlat obilia. Výmlat obilia býval vtedy spoločenskou udalosťou. Okrem farmárov sa na ňom podieľali aj susedia a na všetko dozeral miestny strážca poriadku. A navštevovali ho aj tí, čo s poľnohospodárstvom nemali nič spoločné. Chodili si totiž pre čerstvé plevy, ktorými sa v tej dobe plnily matrace.

Po skončení 1. svetovej vojny nastali firme Leon Claeys ťažké časy. Nemecko prehralo vojnu a bolo nútené vyplácať kompenzácie poškodeným krajinám. Vo veľkom sklade v Bruggoch si miestni farmári mohli zdarma vyrábať poľnohospodárske náradie ako súčasť povojnových reparácií. Počas štyroch rokov tak bola výroba poľnohospodárskej techniky v Zedelgeme rapídne obmedzená. Firma Leon Claeys v tej dobe miesto výroby iba opravovala používanú techniku. Potom sa však situácia postupne zmenila a začala výroba nových typov kombajnov.

V roku 1925 sa Leonovi Claeysovi dostalo ocenenie od samotného kráľa Alberta I., ktorý navštívil stánok jeho firmy na Bruselskej poľnohospodárskej výstave a poblahoprial mu k úspešnému podnikaniu. A úspešné skutočne bolo.

 
 

V roku 1950 sa dramaticky znížil dopyt po vyrábaných motoroch a firma PVBA Werkhuizen Leon Claeys bola na pokraji bankrotu.

Louis preberá riadenie firmy

Keď sa písal rok 1939, bolo Leonovi Claeysovi šesdesiat rokov a stále stál v čele firmy ako jej jediný majiteľ i riaditeľ. Dva roky potom, čo sa jeho najstarší syn Louis oženil, rozhodol sa Leon Claeys vytvoriť spoločnosť s ručením omezeným a poveriť riadením tejto firmy svojho syna Louise a tiež zaťa Henryho Verhaegheho, ktorý bol ženatý s jeho najstaršou dcérou Irmou Claeysovou. Irma už v tej dobe pracovala v otcovej firme, kde úspešne viedla zahraničný obchod. Henry Verhaeghe sa stal obchodným riaditeľom a Louis Claeys riaditeľom technickým.

Ako sa neskôr ukázalo, bolo to správne rozhodnutie. Louis totiž po svojom otcovi zdedil elán pre nové technológie a zamestnancov s podobným duchom, teda kreatívnych a schopných vidieť do budúcna, prijímal aj do firmy. Malo to určitú nevýhodu v tom, že tento typ ľudí sa zle riadi, lebo neradi ustupujú od svojich vízií. Ale Louis bol tiež dobrý riaditeľ, ktorý svojou autoritou vedel usmerniť. A výber zamestnancov do vývojového oddelenia sa mu veľmi vyplatil začiatkom pädesiatich rokov minulého storočia, kedy z brán výrobného závodu v Zedelgeme vyšiel prvý samojazdný kombajn.

Louis Claeys bol veľmi vitálny a aj v neskoršom veku každý deň chodil do výroby a kontroloval, či ide všetko podľa plánu. Prehodil pár slov so zamestnancami, spýtal sa na to, aké majú problémy a čo by navrhovali vo výrobe vylepšiť. Jeho prítomnosť medzi obyčajnými robotníkmi mala aj psychologický efekt a Louis to vedel. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo Zedelgemské kombajny dosiahli celosvetového úspechu. Leon Claeys aj jeho syn Louis sa nezmazateľne zapísali do histórie priekopníkov v konštrukcii poľnohospodárskej techniky. A aj keď dnes už meno Claeys na kombajnoch nenájdeme, zberová technika sa vyrába v Zedelgeme ďalej a rovnako ako pred viac než 100 rokmi je lídrom vo svojom obore.

V ďalšom článku sa môžete tešiť na pokračovanie z histórie kombajnov New Holland. Prezradíme, že sa dozviete význam loga New Holland a súvislosť so značkami Ford a Fiat.

 

Výmlat obilia býval spoločenskou udalosťou. Okrem farmárov sa na ňom podieľali aj susedia a na všetko dohliadal miestny strážca poriadku.

Článok 2. - história kombajnov
 
ZDROJ: STEHNO, Luboš. Historie sklízecích mlátiček. Praha: Profi Press, 2014. ISBN 978-80-86726-58-8.

V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať:

Kontakt – Poľnohospodárska, stavebná a závesná technika
newholland@agrotecslovensko.sk
+421 907 756 105

Napíšte nám

Vaše osobné údaje budú spracované podľa pravidiel o ochrane osobných údajov.