Ako sa zrodil New Holland - 6. časť

31. 03. 2023 , Ing. Alžběta Filová

V šiestom dieli sa dočítate okrem iného aj to v čom bol práve New Holland prvý na svete - Twin Rotor - dva axiálne mlátiace a separačné rotory v kombajne TR70.

Prvných šesť kláves

Prvný kombajn so šesťklávesovým vytriasadlom bol v Zedelgeme vyrobený koncom roka 1977. Jednalo se o výkonný model 8080, spočiatku vyrábaný stále s otvorenou kabínou obsluhy. Neskoršie už s klimatizovanou kabínou, ktorej zaujímavosťou bola absencia A stĺpika, v ktorého miestach boli sklá k sebe prilepené.

Pohonnou jednotkou kombajnu New Holland 8080 boli motory Mercedes-Benz, preplňované vznetové šesťvalce s výkonom 175 a neskoršie 205 koní. Štandardom bol hydrostatický pojazd so štyrmi rýchlostnými stupňami, zábery žacích líšt bolo možné zvoliť od 4,6 do 6,7 m. Mlátiaci bubon mal ako už tradične priemer 60 cm, ale šírku zväčšenú na 156 cm. Nechýbal rotačný separátor. Zásobník zrna disponoval kapacitou 6340 l.

New Holland 8080 bol vyrábaný až do roku 1989. V roku 1978 začala výroba modelov 8070 a 8070AL a o rok neskoršie tiež prevedenie 8060. Tieto tri modely sa líšili hlavne nižšími výkonmi motorov, mechanickým pojazdovým ústrojenstvom s trojstupňovou prevodovkou a variátorom a tiež užšou šírkou (130 cm) použitou pre mlátiaci bubon a rotačný separátor. S ohľadom na nižšiu priechodnosť boli znížené aj kapacity zásobníkov, a to na 4570 až 5640 l.

Súbežne s modelom 8060 začala výroba modelu 8050 a o dva roky neskoršie aj modelov 8040 a 8030. Jednalo sa o kombajny s nižšou výkonnosťou, mlátiacim bubnom s priemerom 60 cm a šírkou 104 cm, za ktorým nebol použitý rotačný separátor. Pohonnou jednotkou modelu 8030 boli päťvalce Fiat, pri ostatných dvoch sa jednalo o šesťvalce Ford. Vytriasadlo malo štyri klávesy a zásobník zrna s objemom 2800 až 3900 l.

V rokoch 1984 až 1990 bol vyrábaný kombajn s modelovým označením 8055, ktorý vychádzal z modelu 8050, avšak používal tiež konštrukčné prvky z modelu 8060. V tej dobe sa však už vyrábali modelové rady TF a neskoršie TX, ktoré boli oveľa populárnejšie.

Bez vytriasadla

Prvým kombajnom bez vytriasadla, montovaným v Zedelgeme, bol modelový rad TR85, vyrábaný v roku 1980. Jednalo sa o axiálny kombajn s dvoma rotormi, ktoré nahradzovali mlátiaci bubon a vytriasadlo. V Zedelgeme však bolo vyrobených len 225 kusov a európsky poľnohospodári ich neprijali. Rozdielne vnímanie žatvy v Európe a USA, odkiaľ model TR85 pochádzal, bolo v tej dobe neprekonateľným problémom.

Prvný na svete

Iná situácia bola v USA, kde spoločnosť Sperry New Holland predstavila v roku 1975 revolučný stroj TR70. Ako prvý kombajn na svete mal model TR70 dva axiálne mlátiace a separačné rotory. Označenie TR bolo skratkou pre Twin Rotor. Dvojica rotorov s dĺžkou 224 cm sa otáčala proti sebe a celková mlátiaca a separačná plocha bola 4,3 m2.

 

 
Prvým kombajnom New Holland so šesťklávesovým vytriasadlom bol model 8080, ktorého výroba začala v roku 1977

Model TR70 bol poháňaný vznetovým, preplňovaným osemvalcom Caterpillar s výkonom 165 koní, neskoršie bol používaný tiež šesťvalcový turbomotor Ford s výkonom 140 koní. Pojazdové ústrojenstvo disponovalo štvorstupňovou prevodovkou s variátorom a záber žacej lišty sa pohyboval v rozmedzí 4,6 až 6,7 m podľa toho, aký typ plodiny sa zberal a s akým výnosom. Kombajn New Holland TR70 mal nie len unikátnu konštrukciu mlátiaceho a separačného ústrojenstva, ale aj na svoju dobu špičkovú kabínu, na želanie s elektronickou výbavou.

 

 
Kombajny New Holland s tangenciálnym mlátiacim ústrojenstvom, avšak bez vytriasadla zastupoval modelový rad TF. Vytriasadlo bolo nahradené rotorom Twin Flow, ktorý účinne separoval zbytkové zrno zo slamy

Model TR70 sa vyrábal v Lexingtonu v USA v rokoch 1975 až 1978 a v roku 1979 začala výroba trojice inovovaných modelov s označením TR75, TR85 a TR95.

Tieto modely používali osemvalcové motory Caterpillar s výkonom 145 až 225 koní, model TR95 mal hydrostatický pojazd. V streche prepracovanej kabíny boli umiestnené informačné displeje zobrazujúce otáčky jednotlivých pohonov a ďalšie prevádzkové informácie. Kabína ponúkala kvalitný výhľad na žací adaptér so záberom 4 až 9,1 m. Výbavou na želanie bol aj stratomer.

V roku 1984 sa začala vyrábať inovovaný modelový rad TR76, TR86 a TR96. Zásadným prvkom inovácií bola kabína, ktorá ponúkala vylepšené ovládanie, napríklad pre priečne nastavenie žacieho adaptéra a automatickú reguláciu rýchlosti otáčania priháňača. Výkonovo boli posilnené motory Caterpillar V8 so zdvihovým objemom 10,4 l, pokrývajúce spektrum od 155 do 240 koní. Modelový rad New Holland TR6 sa vyrábal až do roku 1983, pričom v roku 1986 sa výroba presunula do Grand Islandu v Nebraske.

Od roku 1984 sa vyrábali modely TR87 a TR97, ktoré sa oproti pôvodným vyznačovali len minimálnymi zmenami. V rokoch 1989 až 2002 prebiehala výroba modelov TR 89 a TR99, ktoré používali motory New Holland, preplňované vznetové šesťvalce so zdvihovým objemom 7,5 l a najvyšším výkonom 240 a 280 koní. Pojazdové ústrojenstvo bolo hydrostatické, doplnené štvorstupňovou prevodovkou a kapacita zásobníkov zrna zvýšená na 6700 l  (model TR89) a 8500 l (model TR99). Od roku 1975 do roku 2002 bolo vyrobených viac než 25 000 kombajnov modelového prevedenia TR. V roku 2002 bola výroba axiálnych kombajnov New Holland presunutá do Zedelgemu, kde je teraz vyrábaný modelový rad CR.

S dvojitou separáciou

Daľší bezvytriasadlový kombajn niesol označenie TF (Twin Flow). Predstavený bol v roku 1983. Za mlátiacim bubnom bol umiestnený odmietací bubon, za ním rotačný separátor a nakoniec priečne uložený Twin Flow rotor so šírkou 2,37 m a košom, ktorý ho obopínal v uhle skoro 180°. Twin Flow rotor rozdeľoval slamu do dvoch prúdov a musel ju dohodiť na vzdialenosť jedného metra k drtiču. Separačné rotory sa otáčali pomerne veľkou rýchlosťou, čo značne zvyšovalo produktivitu kombajnov.

Prvý rad kombajnov New Holland TF obsahoval modely TF42 a TF44. Model TF42 bol poháňaný šesťvalcovým turbomotorom Iveco s výkonom 180 koní a používal mechanickú štvorstupňovú prevodovku s variátorom, neskoršie hydropojazd so štyrmi rýchlostnými rozsahmi. Žacie adaptéry mali záber 4,6 až 7,3 m a do zásobníka sa vošlo až 7200 l zrna. Mlátiace ústrojenstvo využívalo mlátiaci bubon s priemerom 60 cm a šírkou 130 cm. Rotačný separátor mal priemer o 1 cm väčší. Model TF44 bol rovnakého prevedenia, len s motorom Mercedes-Benz s výkonom 253 koní.

V roku 1986 sa začal vyrábať upravený model TF46 s osemvalcovým motorom Mercedes-Benz s výkonom 280 koní. K nemu bolo možné si zakúpiť žacie adaptéry v záberoch 6,1 až 7,3 m a do jeho zásobníka sa vošlo až 9150 litrov zrna alebo semien, ktoré prešli mlátiacim a separačným ústrojenstvom. Na rozdiel od modelov TF44 a TF42 mal model TF46 väčší Twin Flow rotor so šírkou 284 cm.

 

 
V roku 1979 bola zahájená výroba trojice inovovaných modelov s označením TR75, TR85 a TR95, ktoré vychádzali z revolučného modelu TR70 s dvoma axiálnymi rotormi

Kombajny New Holland TF sa osvedčili hlavne pri zbere kukurice, ale aj obilnín a pri osadení polopásovým podvozkom pracovali spoľahlivo aj pri zbere ryže. Avšak ani tieto kombajny európska prax príliš neprijala, pretože vďaka vyšším rýchlostiam sepračných bubnov dochádzalo k veľkému narušeniu slamy, čo nebolo pre európskych farmárov prijateľné. Iná situácia bola napríklad vo Veľkej Británii, kde boli modely TF úspešné.

 

 
Horským špeciálom bol model TC59AL, ktorý umožňoval priečne vyrovnanie celého kombajnu až do náklonu 38 %, pozdĺžne vyrovnanie do 30 % pri jazde do kopca a do 10 % pri jazde zo svahu.

Vyrovnávanie sitovej skrine

Tak, ako sa zvyšovala priechodnosť kombajnov, začalo byť limitom čistiace ústrojenstvo. Prax požadovala systém vyrovnávania sieťovej skrine, ktoré by zvýšilo výkonnosť v členitejšom teréne zberových polí. V roku 1986 bol preto predstavený modelový rad kombajnov New Holland TX s automatickým vyrovnávaním sieťovej skrine, ktoré bolo použité aj na modeloch TF. Mimo to bola zvýšená kapacita zásobníka zrna a vylepšené ovládanie. Väčšinu funkcií súvisiacich s prevádzkou kombajnu mohol vodič nastavovať priamo z kabíny.

Ako prvný bol na trh uvedený model TX34. Výrobca ho osadil šesťvalcovým preplňovaným motorom Ford so zdvihovým objemom 6,6 l a najvyšším výkonom 175, neskoršie až 205 koní. Užívatelia mali na výber z dvoch typov prevodového ústrojenstva. V základnej výbave sa jednalo o trojstupňovú prevodovku s variátorom, na želanie potom o hydropojazd s štyrmi rýchlostnými rozsahmi a najvyššou pojazdovou rýchlosťou 25 km/h. Mlátiace ústrojenstvo malo klasické rozmery so šírkou bubna 130 cm a priemerom 60 cm. Obvyklé rozmery mal aj separačný bubon. Hrubý omlat postupoval na päťklávesové vytriasadlo a vyčistené zrno do zásobníka s objemom 6000 l. Ku kombajnu TX34 bolo možné voliť zo žacích adaptérov s pracovnou šírkou záberu 4,57 až 6,1 m.

Od roku 1988 bol vyrábaný výkonnejší model TX36 s motorom naladeným na najvyšší výkon 240 koní a mlátiacim ústrojenstvom, ktorého šírka bola navýšená na 156 cm. S ohľadom na vyššiu priechodnosť bolo použité šesťklávesové vytriasadlo a zásobník zrna s objemom 7700 l. Väčšie mohli byť aj zábery žacích líšt s maximom na hodnote 7,32 m. Kombajn New Holland TX36 bol začiatkom devädesiatich rokov minulého storočia s úspechom predávaný aj v ČR a SR. Jeho výroba skončila v rovnakom čase ako výroba modelu TX34, teda v roku 1995.

Okrem modelov TX34 a TX36 boli vyrábané tiež modely TX32 a TX30. Hlavne model TX30 sa vyznačoval nižším výkonom daným len 140 koňovým motorom, mlátiacicm bubnom so šírkou 104 cm a štvorklávesovým vytriasadlom. Výroba modelu TX32 skončila v roku 1994 a modelu TX30 v roku 1995. Dlhšie ani trvať nemohla. V tom čase sa totiž už vyrábal prepracovaný rad TX60 s lepšími prevádzkovými parametrami.

V ďalšom článku si predstavíme úspešný modelový rad kombajnov TC, ktorý sa začal vyrábať v devädesiatich rokoch.

Článok 7. - história kombajnov

ZDROJ: STEHNO, Luboš. Historie sklízecích mlátiček. Praha: Profi Press, 2014. ISBN 978-80-86726-58-8.

V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať:

Kontakt – Poľnohospodárska, stavebná a závesná technika
newholland@agrotecslovensko.sk
+421 907 756 105

Napíšte nám

Vaše osobné údaje budú spracované podľa pravidiel o ochrane osobných údajov.