Ako sa zrodil New Holland - 7. časť

11. 05. 2023 , Ing. Alžběta Filová

V dnešnom článku zo série vzniku kombajnov New Holland si predstavíme modelový rad TC, ktorý sa začal vyrábať v devedesiatich rokoch.

Od devädesiatich rokov stále vo výrobe

V roku 1992 bola predstavený veľmi úspešný modelový rad TC. Výrobca v ňom zúročil dlhoročné skúsenosti s výrobou kombajnov. Kombajny boli vyrábané v troch prevedeniach a vynikali kvalitou mlátenia aj separácie, pri ktorej bol neskoršie použitý osvedčený rotačný separátor. Mali též nadčasový design a jednoduché ovládanie. Aj pre to je modelový rad TC, samozrejme s príslušnými inováciami, vyrábaný doteraz a počet vyrobených kusov presiahol hodnotu 50 000.

Modelový rad kombajnov TC obsahoval v začiatkoch prevedenie TC54 a TC52 používajúce štvorklávesové vytriasadlo a mlátiace ústrojenstvo so šírkou 104 cm. Ponuka motorov s výkonmi od 110 do 168 koní nezaručovala na vtedajšiu dobu moc veľkú výkonnosť. Vyhľadávanejšie boli preto výkonnejšie modely TC56 s päťklávesovým vytriasadlom. Vo výrobe sa udržal až do roku 2006 a výrobca ho počas rokov celkom šesťkrát zmodernizoval. Už pri prvej modernizácii bola navýšená kapacita zásobníka zrna z 4830 na 5200 l a postupne bol navyšovaný aj výkon motora. Hoci až do roku 2006 bol použitý konštrukčne rovnaký preplňovaný šesťvalec so zdvihovým objemom 7,5 l, jeho výkon sa postupne zvýšil z 155 na 204 koní.
 

V roku 1992 začala výroba veľmi úspešného modelového radu TC, ktorá je vo výrobnom programe kombajnov New Holland aj v súčasnosti. 


V roku 1997 bol na klasické mlátiace ústrojenstvo s bubnom s priemerom 60 a šírkou 130 cm umiestnený rotačný separátor. Modely, ktoré ním boli vybavené, niesli príznačné označenie RS (Rotary Separator). Použitie rotačného separátora znamenalo zníženie plochy vytriasadla z 5 na 4,36 m2, a to skrátením jeho kláves o 48 cm. Plocha sieť zostala samozrejme rovnaká - 4,13 m2. Kombajny bolo možné agregovať so žacími adaptérmi so záberom 4,57 až 5,17 m podľa priania zákazníka, ktorý si mohol tiež vybrať, či bude potrebovať priečne kopírovanie žacieho adaptéra, a taktiež, či mu bude postačovať variátor pojazdu alebo hydrogenerátor s hydromotorom napojeným na štvorstupňovú prevodovku. Model TC56 bol vyrábaný tiež v prevedení určenom pre prácu v kopcovitom teréne, teda s vyrovnávaním sieťovej skríne, za ktorou bol umiestnený stratomer. Štandardnú výbavu tvorilo elektronické riadenie otáčok priháňača a mlátiaceho bubna.
 

Na modelovom rade TX bolo poprvý krát použité automatické vyrovnávanie sieťovej skrine pri jazde v svahovitých pozemkoch. 
 

Horským špeciálom bol model TC59AL, ktorý umožňoval priečne vyrovnávanie celého kombajnu až do uhla 38 %, pozdĺžne vyrovnanie do 30 % pri jazde do kopca a do 10 % pri jazde zo svahu. V rokoch 2001 až 2002 bola výroba modelového radu TC presunutá z Belgicka do poľského Plocku, kde prebieha aj v súčasnosti.
 

S odhlučnenou kabínou

V devädesiatych rokoch minulého storočia nastúpili výkonné kombajny New Holland, predovšetkým modelový rad TX. Obsahoval sedem modelov kombajnov, z ktorých najväčšieho úspechu, a to aj v rámci ČR získal model TX66. Aj dnes tieto kombajny bežne a spoľahlivo jazdia v poľnohospodárskych prevádzkach a ich užívatelia sa ich neradi vzdávajú.

Model New Holland TX66 konštrukčne vychádzal z prevedenia TX36. Mal teda rovnaký mlátiaci bubon s priemerom 60 cm a šírkou 156 cm. Za odmetacím bubnom pracoval rotačný separátor, ale to nebolo všetko. Výrobca použil ešte bubon StrawFlow, ktorý usmerňoval tok slamy na šesťklávesové vytriasadlo s piatimi prepadovými stupňami. Slama tak bola na vytriasadle lepšie rozprestrená, a tým došlo k zvýšeniu účinnosti separácie.

Celková plocha horného a dolného žalúziového sita bol 4,95 ma vyčistené zrno bolo ukladané v zásobníku s objemom 8000 l, z ktorého bolo vyskladňované rýchlosťou 72 l/s. Čistiace ústrojenstvo bolo možné dodať so systémom automatického vyrovnávania až do priečneho sklonu 17 %.

Pohonnou jednotkou kombajnov TX66 boli šesťvalcové preplňované motory New Holland Ford s výkonom 250 koní, ktoré dodávali krútiaci moment mlátiacemu ústrojenstvu a cez hydropojazd so štvorstupňovou prevodovkou tiež pojazdovým kolesám.

Veľmi pokroková bola kabína so špičkovým odhlučnením, vnútorný hluk bol na hodnote necelých 76 dB. Vo svojej dobe to bola pravdepodobne najlepšia kabína na trhu. Pokrokové bolo tiež žacie ústrojenstvo so záberom až 7,6 m a elektronickým systémom priečneho vyrovnávania, ktoré signál o polohe získavalo z dvoch ultrazvukových senzorov.

Menší a väčší súrodenci

O rok neskôr, teda v roku 1994 bol model TX66 doplnený o menších súnrodencov, prevedenie TX62, TX63 a TX64. Základným rozdielom boli nižšie výkony motorov (190 až 212 koní), mlátiace ústrojenstvo so šírkou zníženou na 130 cm a menšia separačná plocha päťklávesového vytriasadla. Menšia bola samozrejme aj plocha sít a objem zásobníka (6500 až 7200 l). V roku 1997 došlo k inovácii pri modeli TX64, ktorý dostal prídavok Plus, a zároveň bol predstavený aj model TX65 Plus. Tieto dva kombajny boli skoro rovnaké so svojími predchodcami. Základným rozdielom bolo navýšenie výkonu motora na 220 a 240 koní, ktorého bolo dosiahnuté napríklad využitím medzichladičov stlačeného vzduchu, lebo tie v predchádzajúcich modeloch inštalované neboli.
 

 
Kombajny New Holland TX66 boli veľmi obľúbené aj v ČR​

V roku 1997 sa modelový rad TX rozšíril výkonovo smerom hore. Výkon motora pri modely TX66 bol navýšený na 255 a neskoršie až 270 koní a pribudli modely TX67, TX68 a TX68 Plus. Zmien sa dočkali použité motory. Do modelov TX67 a TX68 inštaloval výrobca preplňované šesťvalce Iveco so zdvihovým objemom 9,5 l a najvyšším výkonom až 325 koní. Mlátiace ústrojenstvo zostalo bez zmien, ale plocha čistenia bola zvýšená na 6,5 m2. A pretože dva najvýkonnejšie modely z popisovaného radu bolo možné agregovať so žacími adaptérmi so záberom až 9,15 m, bol zvýšený objem zásobníka zrna na 9500 l.
 

 
Kombajny modelových radov TX a TF využívali veľké množstvo rovnakých konštrukčných celkov.
Základné odlišnosti radu TF bola absencia vytriasadla, ktoré bolo nahradené TF rotorom.


V kombajne TX68 bol použitý systém pohonu mlátiaceho ústrojenstva Posi Torque, ktorý bol neskoršie aplikovaný aj do ďalších modelov a modelových radov. Posi Torque fungoval tak, že pri zvýšení záťaže remeňa na variátore kombajnu došlo k jeho väčšiemu zovretiu, a tým sa zamedzilo preklzu.

Vo výrobe kombajnov TX60 sa najdlhšie uržal model TX66, ktorého produkcia skončila až v roku 2008, vyrábal sa teda celých 15 rokov. V roku 2008 skončila aj výroba celého modelového radu TX. V tom čase sa totiž už osem rokov predávali populárne kombajny CX.

Pre všetky podmienky zberu

Súbežne s modelovým radom New Holland TX sa vyrábal rad TF s Twin Flow separátorom. Odlučovací separátor, ktorý nahradzoval vytriasadlo, bol odbornou verejnosťou hodnotený veľmi kladne. Fungoval totiž dobre aj v problematických podmienkach zberu a zabezpečoval nízke straty zrna. Viacmenej poľnohospodári boli a sú k novinkám často konzervatívny a tak tomu bolo aj pri modelovom rade TF. Jeho výroba bola preto v roku 2002 ukončená. Okrem iného aj preto, že v tom čase sa začal vyrábať axiálny kombajn CR.

Kombajny modelových radov TX a TF mali spoločné konštrukčné prvky a okrem separátoru nahradzujúceho vytriasadlo sa líšili hlavne v počte vyrábaných modelov. Vyrábané modely TF boli totiž len dva, TF76 a TF78. Kombajny TF76/TF78 sa líšili výkonom motorov (260/286 koní), šírkou mlátiaceho ústrojenstva (130/156 cm), šírkou TF separátora (236/284 cm) a veľkosťou zásobníka (8000 a 9500 l). Rovnako ako model TX mali kabínu s nízkou hlučnosťou a v štandarde bohatú výbavu zahŕňajúcu klimatizáciu a kúrenie, stratomer, automatiku priečneho kopírovania žacieho valu a ďalšie komfortné prvky, napríklad na želanie montovaný výnosomer s možnosťou tvorby výnosových máp.

V roku 1998 bol modelový rad TF inovovaný. Nové kombajny niesli prídavok Plus a daným plusom bolo použitie motorov Iveco s výkonom navýšeným o 26 a 30 koní. 
 
Článok 8. - história kombajnov

ZDROJ: STEHNO, Luboš. Historie sklízecích mlátiček. Praha: Profi Press, 2014. ISBN 978-80-86726-58-8.

V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať:

Kontakt – Poľnohospodárska, stavebná a závesná technika
newholland@agrotecslovensko.sk
+421 907 756 105

Napíšte nám

Vaše osobné údaje budú spracované podľa pravidiel o ochrane osobných údajov.